Kuru İncir Mevsiminde Yeniden Canlanan Heyecan
Türkiye’nin kuru incir üretimi ve ihracatında lider konumunu koruduğu 2023 sezonu, yeni umutlar ve büyüme beklentileriyle başladı. Geçtiğimiz yıl 91 bin ton seviyesinde gerçekleşen rekoltenin, bu yıl da benzer seviyelerde olması öngörülüyor. Ülkemiz, dünya kuru incir pazarında önemli bir paya sahip olmanın gururunu yaşarken, ihracatta ise büyük bir ivme yakalamayı sürdürüyor.
İhracat ve Rekolte Hedefleri
Geçen sezon 68 bin 593 ton karşılığı 244 milyon dolar tutarında kuru incir ihracatı gerçekleştiren Türkiye, miktar ve değer bazında artış trendini devam ettiriyor. Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, yaptığı açıklamada, 2023/24 sezonu için hedeflerinin, miktar bazında 75 bin ton ve döviz geliri olarak 300 milyon dolar olduğunu belirtti. Ayrıca, ülkemizde ortalama kilogram ihraç fiyatı 1,5 dolar iken, kaliteli kuru incirlerimizi 5 doların üzerinde satmayı planlayarak, katma değerli ürün ihracatına önemli katkılar sağlamayı amaçlıyorlar. Işık, yeni sezonun üreticilere, tüccarlara ve ihracatçılara hayırlı olmasını temenni etti.
Risk Yönetimi ve Kalite Kontrol Çabaları
Kuru incir ihracatında en büyük risklerden biri olan aflatoksin ve okratoksin seviyelerinin Avrupa Birliği standartlarına yükseltilmesi (yüzde 30’a çıkarılması), sektör temsilcilerini ciddi anlamda etkiliyor. Başkan Işık, bu riskleri minimize etmek adına yoğun çalışmalar yürüttüklerini ve ürünlerin sağlıklı, güvenli ve kaliteli olmasını sağlamak için yeni stratejiler geliştirdiklerini dile getirdi.
Bu kapsamda, üreticilerden alınan kuru incirlerin kontrollü ve sağlıklı olmasını sağlamak amacıyla UV lambaları satın alma ve dağıtma kararını aldıklarını belirten Işık, Aydın ve Nazilli Ticaret Borsaları’nın bu lambaları temin edip, çengelciler ve tüccarlara ulaştıracağını kaydetti. Bu sayede, ürünlerin kalitesini ve güvenilirliğini artırmayı hedefliyorlar.
Yeni Sezon Başlangıç Tarihi ve Resmi Onaylar
2023/24 sezonu kuru incir üretimi ve ihracatı, Ekim ayının ilk haftası sonunda başlaması yönünde öneri kararları alınmıştır. Bu karar, sektör temsilcileri ve ilgili kurumlar tarafından değerlendirilmek üzere Ticaret Bakanlığı’na sunulacak. Son karar ise, Bakanlık tarafından onaylanacaktır.
Kuru İncir İhracatında Küresel Liderlik
Türkiye, kuru incir ihracatında ABD’nin öncülüğünde büyük bir pazar payına sahip. 2022/23 sezonunda, Amerika Birleşik Devletleri 39,7 milyon dolar tutarında kuru incir ithalatıyla listenin zirvesinde yer aldı. Bu rakam, 2021/22 sezonunda 31,9 milyon dolar seviyesinde olup, %24 oranında artış gösterdi. Fransa 28,5 milyon dolar ile ikinci sırayı alırken, Almanya ise 27,3 milyon dolar ile üçüncü konumda bulunuyor.
Çin Pazarında Çarpıcı Yükseliş
Uzun süredir hedef pazarı olarak belirlediğimiz Çin Halk Cumhuriyeti’ne yönelik çalışmalar, bu sezon meyvesini verdi. 2022/23 sezonunda, Çin’e kuru incir ihracatı %184 oranında artış göstererek 3,1 milyon dolardan 9,6 milyon dolara yükseldi. Bu büyük başarı, Çin’in kuru incir ithalatında dördüncü sıraya yükselmesini sağladı ve sektör için yeni fırsatlar doğurdu.